למידת-משחק תוך בילוי זמן איכות עם הילדים - הערך המוסף
מי אמר שאתם לא יכולים להנות עם ילדיכם בזמן שהם לומדים? אחד הדברים המועילים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור ילדיכם הוא לשחק איתם במשחקים בעלי ערך מוסף התפתחותי אמיתי. נגינה עושה הרבה יותר מאשר לבדר, וידוע זה מכבר שבגילאים צעירים יש לה השפעות חיוביות מאוד על תחומי ההתפתחות הפיזית, הרגשית והקוגניטיבית.
כל זה טוב ויפה, אבל נשאלת השאלה מה עושים עם זה בפועל, אחרי שרכשנו עבורם את הסט ונרגעו השמחה וההתלהבות הראשוניים (שבנינו, כבר שווים הכל😊)?
אז ישנן הרבה דרכים מעבר למשחק חופשי, על איכויותיו שלו, שבהן תוכלו לשחק עם ילדיכם באמצעות כלי הנגינה. לעורר בהם עניין, להכווין לפעולות ספציפיות, לקבל הצצה אל המחשבות והרגשות שלהם, ופשוט להנות ולבלות איתם זמן איכות אמיתי.
בנוסף, הסט מכיל מספיק כלים למשחק משותף של כמה ילדים. משחק קבוצתי עם ילדים אחרים יתרום רבות למיומנויות החברתיות של ילדכם.
בדף זה אנו נותנים לכם מספר רעיונות למשחקים ופעילויות מוזיקליים בעלי ערך מוסף חינוכי או התפתחותי לילדים שיעזרו לכם להפיק את המרב מסט כלי הנגינה החדש שלכם.
תאלתרו, תשנו ותמציאו משחקים חדשים, או תנו לילדכם/ן להחליט כיצד הם/ן רוצים/ות לשחק.
הכלל היחיד שיש לזכור הוא - תהנו !!!
משחק הקשבה וזיכרון
משחק שמתרגל זיכרון ושם דגש על כישורי האבחנה וזיהוי הצלילים של הילדים. מומלץ לשחק אחרי שהילדים למדו להכיר קצת את הצלילים השונים שמפיק כל כלי.
במשחק זה מנגנים בכלי נגינה שונים מבלי שהילדים רואים, והילדים מתבקשים לנחש איזה כלי נגינה הפיק את הצלילים ששמעו. ילדים קטנים יכולים לנחש בהצבעה על הכלי וגדולים יותר, באמירת שם הכלי. ניתן לשחק לבד או בקבוצה כשהילד שמנחש ראשון זוכה בנקודה, והילד הראשון שמגיע ל 10 נקודות - מנצח.
ניתן לנגן על כל כלי יותר מפעם אחת. על מנת להקשות על העניינים בהמשך ניתן גם לנגן בשני כלים בו זמנית.
משחק ההתגנבות
משחק פשוט לגילאים צעירים שעובד על הכישורים המוטוריים של הילד ועל סבלנותו.
המתחרים עונדים את צמידי הפעמונים על פרקי כף היד או על קרסוליהם ומתחרים מי עובר מרחק רב יותר או מבצע כל אחר סוג של פעילות בלי לצלצל בפעמון. המנצח הוא הילד שהלך את המרחק הגדול או שביצע זמן רב יותר של פעילות
מבלי לצלצל בפעמונים. וריאציה קבוצתית למשחק היא ישיבה במעגל והעברה של תוף היד מאחד לשני מבלי שהמצילות יצלצלו.
ספירה תוך נגינה
פעילות שעובדת על כישורי הספירה ועוזרת לילדים בכך שהיא מוסיפה מימד ויזואלי-אקוסטי לפעילות שהיא בבסיסה תיאורטית, ונעזרת בד"כ רק בעזרים פיזיים.
נותנים לילד/ה לבחור כלי הקשה (היות והם בעלי מקצבים ברורים וניתנים לשליטה בקלות). כעת אפשר לבחור כיצד רוצים לבצע את הפעילות, ישנן הרבה אפשרויות, כולן טובו. בחרו את זו שהכי תתאים לילדכם/ן, למשל:
משמיעים שיר ספירה כמו "קופים קפצו על המיטה" או "שיר המספרים", ומבקשים מהילד/ה להקיש כמספר פעמים המופיע בזמן נתון בשיר.
או שאתם יכולים להקיש ולבקש מהילדים לומר כמה פעמים הקשתם או הפוך - אתם אומרים מספר מסוים והם צריכים להקיש לפיו.
אפשר גם פשוט להקיש יחד לפי סדר המספרים העולה.
מדד-מצב הרוח
פעילות שעוזרת לילדים להביע את הרגשות שלהם, ומתאימה בעיקר לילדים צעירים. דרך יעילה לעזור לילדים להביע את עצמם בלי מילים ולנסות לקבל הצצה אל תחושותיהם ועולמם הפנימי.
פירשו חלק או את כל הכלים מול הילד, ושאלו אותו או אותה איזה כלי נגינה מייצג בעיניהם מצב רוח מסוים, למשל שמחה, כעס, עצב, קנאה, אהבה וכד'..
תנו להם להוביל אך וודאו שהם בוחרים גם ברגשות שליליים וגם חיוביים. לאחר מכן, בקשו מהילד/ה לנגן לפי איך שהוא / היא מרגיש/ה. תוך כדי נגינה, שאלו אותם מה המשמעות מבחינתם של נגינה איטית או מהירה, שקטה או רועשת, ואם מתאפשר, פתחו את הסיטואציה בעדינות לשיחה.
מומלץ לבחור לא יותר מ 3-4 רגשות בהתחלה.
"המנצח/ת"
משחק קבוצתי שמפתח כישורים חברתיים, עבודת צוות ושיתוף פעולה, כישורים מוטוריים וריכוז. קודם כל מחליטים יחד על אחד המשתתפים/ות שיהיה/תהיה המנצח/ת, ולאחר מכן, על החוקים שהמנצח/ת ינצח בעזרתם על התזמורת, למשל:
כשהמנצח/ת מרים/ה את הידיים - כולם מנגנים חזק
כשהמנצח/ת מוריד/ה את הידיים - כולם מנגנים חלש
כשהמנצח/ת פורש/ת ידיים לצדדים - כולם מנגני מהר
כשהמנצח/ת מקרב/ת את הידיים - כולם מנגנים לאט
כשהמנצח/ת מוחא/ת כפיים - כולם מחליפים כלי נגינה
ועוד, כמיטב הדימיון... המנצח/ת יכול/ה גם לשלב שתי פקודות (או יותר), כמו לאט וחזק.
המוסיקאי הסודי
משחק קבוצתי כיפי שמתאים לארבעה ומעלה. המשחק מפתח את היכולות החברתיות ושם דגש על חשיבה מהירה ושמיעה אבחנתית ועבודה בקבוצה.
בוחרים אחד הילדים שיהיה "הבלש/ית". הבלש עובר לחדר אחר, ומתוך הילדים שנשארו בוחרים את זה או זו שיהיו המוזיקאי/ת הסודי/ת. כל ילד בוחר כלי נגינה, והמוזיקאי/ת הסודי/ת מתחיל/ה לנגן במקצב מסויים וכל השאר מצטרפים לפי אותו המקצב. לאחר שכולם מנגנים, הבלש/ית חוזר/ת לחדר. תפקידו/ה הוא לנחש מי הוא או היא המוזיקאי/ת הסודי/ת, שמשנה את הקצב כל 30-40 שניות, כשכל האחרים צריכים להתאים את נגינתם לקצב החדש. אחרי שהבלש/ית גילה/תה מי המוזיקאי/ת הסודי/ת, הם הבאים בתור להיות הבלשים.
משחק הכסאות
זהו משחק מוזיקלי קבוצתי ותיק ומוכר המלמד ספירה וחיסור, ומשפר ריכוז ומיומנויות חברתיות.
משחקים בקבוצה של לפחות 4, אבל כמה שיותר, יותר טוב. מסדרים כסאות במעגל, כשמספר הכיסאות הוא תמיד אחד פחות ממספר הילדים המשחקים. מבוגר או ילד שלא משתתף מנגן בכלי לבחירתו, והילדים מסתובבים סביב מעגל הכיסאות
כשהמוזיקה מפסיקה, כולם צריכים לשבת. מי שנשאר עומד - יוצא מהמשחק. מוציאים גם כיסא ממעגל הכיסאות ומתחילים סיבוב נוסף. הילד שיצא אחרון מהמשחק הוא זה שינגן בכלי לבחירתו בסיבוב הבא.
האחרון שישב כשיישארו רק כיסא אחד ושני ילדים - מנצח את המשחק!